Чому прапор Канівсько-Трахтемирівської Козацької Січі саме двоголовий орел?

прапор Канівсько-Трахтемирівської Козацької СічіЧому прапор Канівсько-Трахтемирівської Козацької Січі саме двоголовий орел?

Козацтво як суспільний стан, що виник як виклик тогочасній системі влади, як нова еліта, яка стала невід’ємною частиною історії українського народу. Українські «лицарі» шанували народні традиції та православну віру. Козацтво як верства, що орієнтувалася на здобуття лицарського статусу, вони мусили виробити систему відповідних зовнішніх ознак, створити, або запозичити символи своєї козацької держави. Складовими лицарської символіки в Західній Європі, котра мала б служити, як іноді твердять, взірцем для козаків, були герби й родоводи, зброя, одяг, церемоніал – словом усе, з чим пов’язувалося життя лицаря і що вирізняло йо­го з-поміж загалу.

Так українське козацтво мало свої символи-відзнаки, або клейноди. Проте найбільшою святинею козацтва вважалася корогва-прапор. Це було одним із найважливіших клейнод гетьмана і всього Війська Запорізького. Їх шили із найдорожчих тканин та оздоблювали вишивкою. Найчастіше золотом вишивали образ Покрови Пресвятої Богородиці Діви Марії – заступниці козацтва. Трапляються на бойових козацьких прапорах образи святих, найчастіше архістратига Михаїла, а також хрести, сонце, місяць. Козацькі прапори були здебільшого блакитного, жовтого, жовто-блакитного, білого, малинового, червоного й чорного кольорів. Єдиного офіційного усталеної емблеми чи знаку українське козацтво не мало.
Хотілося б прояснити деякі моменти з історії прапора «Святої Гори Афон», який і був обраним як власне стягом Канівсько-Трахтемирівською Козацькою Січчю.

Зробимо невеликий екскурс в історію символу двоголового орла, що красується на прапорі «Святої Гори».

Двоголовий орел має старовинне східне походження. Вважають, що він був дуже популярний на Близькому Сході вже в III тисячолітті до Різдва Христового і означав ідею охорони справа і зліва. Перші зображення двоголового орла є наскальними та датуються XIII століттям до Різдва Христова. Вони були виявлені на території царства Хетського і були символом їх царів.Хетський орел

                               Хетський двоглавий орел, змальований на воротях царської столиці Хаттуси (XIII ст. до РХ)

Далі від хетів двоголового орла запозичили мідійці, перси, араби, вірмени, турки-сельджуки, монголи, а також візантійці. Цікаво, що у Візантії (Ромейська держава – самоназва) державного герба як такого не існувало, але особливе місце посідав золотий двоголовий орел на червоному фоні, що був особистим символом останньої візантійської династії – Палеологів (1261-1453).

герб герб

У XII столітті в Західній Європі виникають державні геральдичні символи – герби. Так на різних європейських гербах двоглавий орел з’являється масово вже в XIII столітті. В цей же час він стає гербом роду Неманичей у Сербії, пізніше розповсюджується у Чорногорії та Албанії.

Двоголовий орел зберігся і в Середні віки і в Новий час в тому регіоні, звідки він походив – Південно-східна частина Малої Азії . Як до прикладу, його символ зустрічається у Вірменії на прапорі княжого роду Маміконянов, а також на стягові Конійського султанату (Іконійський султанат, або Сельджукський султанат) – феодальної держави в Малій Азії, що проіснувала з 1077 по 1307 роки.

На початку ж XV століття чорний двоголовий орел з’являється і на гербі «Священної Римської імперії німецької нації», а в 1806 році його успадкувала Австрійська (з 1867 – Австро-Угорська) імперія.4

На державній емблемі Московського князівства двоголовий орел з’являється лише з 1497 року в правління Івана III. Так російський двоголовий орел, подібно палеологовскому і габсбургскому, зображався то з розкритими лапами, то тримаючий хрест, меч або державу. З XVII століття затверджується новий образ орла – з державою і скіпетром, а при Петрі I колір орла стає чорним.5

 

Сьогодні офіційно двоголовий орел прикрашає державні герби і прапори таких держав як Албанія, Вірменія, Сербія, Чорногорія,Росія.

6789

Слід зауважити, що окрім всього, символіка двоголового орла також актуальна для ряду адміністративних одиниць різних держав світу: Австрії, Німеччини, Індії, Іспанії, Італії, Нідерландів, Польщі, Чорногорії, Молдови, Росії, Сербії, Туреччини, України (Чернігівська обл.), Франції, Хорватії, Чехії, Чилі, Швейцарії, що на своїх гербах мають цей древній символ.

Як офіційна емблема двоголового орла сьогодні також використовують збройні сили і правоохоронні органи таких країн як Албанія, Греція, Росія, Сербія, Туреччина.

Символ двоголового орла зустрічається на наших українських землях ще задовго до появи його в землях Московського князівства. Так зображення двоголового орла було виявлене в Гнездовських дружинних курганах під Смоленськом, що датується 950-1000 роками. Воно покриває лицьову сторону дуже поширеного в ті часи предмету дружинного ужитку – підвіски. Аналогічні підвіски X – XI століть виявлені також в Києві і Чернігові, а в Ярославлі і Великому Новгороді двоголовий орел прикрашав піхви мечів і мідні шпильки.

10

                                Одиночне символічне зображення двоголової птиці в староруському мистецтві.

1 – підвіска з кладу 1867 р. в Гнездове, 950 – 1000 рр., Смоленська область; 2 – зображення на підвісках з Києва і Білгорода, Х вік; 3 – наконечник піхов меча з поселення Крутік, близько 950 року, Вологодська область; 4 – шпилька з Неревського розкопки, XIII століття, Новгород Великий; 5 – кістяна підвіска, XIV століття, Новгород Великий.

11

                                                                     Двоголовий орел в староруському мистецтві.

Ярослав Мудрий з дітьми (фреска, що не збереглася, в соборі Святої Софії Київською; заткані двоголовими орлами одіяння виділені кольором); свинцева підвіска XI – XII (?) століть, виявлена в 2009 році біля села Старе Ракомо під Великим Новгородом.

12

                                                             Борис і Гліб. Прорізь фрески церкви Спаса Нерукотворного.

                                                                                         Новгород Великий, 1380 рік.

Історична Русь (територія більшої частини сучасної України), яка згодом була включена до складу Великого князівства Литовського і частково Польського,   володіла власною   геральдичною емблемою, і саме однією з таких емблем був двоголовий орел.

13                                                                               Двоголовий орел Древньої Русі.

1 – герб Ruthenia (Галицько-волинське князівство) з “Хроніки Констанцського собору” Ульріха фон Ріхенталя, 1416 рік; 2 – герб Галицької землі (Halicka), Кодекс Бергсгаммара 1435 років; 3 – герб Перемишльськой землі, мініатюра з “Statuta Laskiego” короля Польщі Олександра Ягеллончика, 1506 рік; 4 – герб герцогства Червоної Русі (Чернігівського князівства) з гербовника Віргиля Золіса, 1555 рік; 5 – герб Волинський в Кабінеті палацу Терему Московського Кремля, 1635-1636 років.

 

Слід додати, що серед українських шляхетських родів двоголовий орел був на гербі Безбородьків, Завадовських, Паскевичів та Розумовських. Отже, символ двоглавого орла ніколи не був чужий нашій українській землі і культурній традиції. Козаки же, як діти своєї землі, відповідно продовжувачі православних традицій нашого народу, мали на своїх знаменах з поміж інших символів, цей даний символ, і в ніякому разі не гребували ним.

Уже з середини XVI століття своєрідним гербом Запорізького козацтва став козак з мушкетом. Печатка з таким зображенням була подарована польським королем Стефаном Баторієм гетьманові в 1576 році. Існують різні модифікації зображення герба Запорізького козацтва на одному із таких зображень прослідковується присутність двоголового орла.

14

З чотирьох сторін герб пронизують невеликі стяги на яких на фіолетово-бордовому фоні зображено по одному золотистому двоголовому орлові.

Корогва війська Запорізького за часів гетьмана Івана Мазепи, а також герб самого гетьмана містив зображення золотого двоголового орла.

gerb

У Державному Ермітажу в Санкт-Петербурзі (Росія) зберігається прапор Запорізького війська, що представляє собою червоне полотнище, на лицьовій стороні якого зображений двоголовий орел із зірками. По облямівці прапора — напис: «Цей прапор у війська імператорської величності низове зроблено коштом піхоти воюючого того ж війська по Чорному морю також по ріках Дніпру й Дунаю».

Прапор

Після скасування Гетьманства 1764 р. «козака» замінив герб новоствореної Малоросійської колегії: на ньому, на золотому тлі був зображений чорний двоголовий орел та герби п’яти давніх князівств (Київського, Стародубського, Сіверського, Чернігівського, Переяславського). Автором герба був малоросійський генерал-губернатор Петро Румянцев.

gerb Для нас, православних християн, сьогодні герб династії Палеологів є в першу чергу символом православ’я, адже він є сьогодні не лише прапором «Святої Гори Афон» як твердині православ’я, але й Константинопольського патріархату в юрисдикції якої входить «Свята Гора», але красується на емблемах Албанської, Кіпрської, Сербської та Елладської Православної Церкви. Цей символ уособлює в собі вселенське православ’я, адже є емблемою майже половини православних помісних церков.

Так зображення двоголового орла присутнє в православних храмах як минулого так і сьогодення, ставши вже символікою, що асоціюється з православною традицією. Так на о. Парос у православному храмі VI ст. на полу збереглося зображення двоголового орла.

gerb gerb

Також зображення двоголового орла присутнє в матеріальній культурі «Святої Гори Афон».

20

                                      Мармурова плита із зображенням двоголового орла, монастир Ксиропотам

Найстаріший і в художньому плані найдивніший фіал знаходиться у Великій Лаврі. Величезна чаша для водоосвячення в центрі якої знаходиться невеликий бронзовий фонтан з візантійським двоголовим орлом.

21

На російських прапорах двоголовий орел класичного «російського» вигляду, що бере свій початок від часів Петра I (на грудях зображення св. Георгія Переможця, а в лапах тримає державу і скіпетр, клювки в орла відкриті і з них стирчать язички, крила розпущені). Цей російський образ орла відрізняється багатьма моментами від прапору «Святої Гори Афон», які не були ніколи притаманні останньому.

 Традиція спадковості Канівської-Трахтемирівської Козацької Січі, від твердині православного світу – “Святої Гори Афон”.

Так для православних українських козаків, що боронили, боронять і будуть боронити православну віру двоголовий орел був і залишається символом православного духу.

 

 

автор статті Олександр Тригуба
спеціально для getmanat.org

Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
Share to Yandex

Напишіть відгук