Україна, Козацтво, Афон. Тісний зв’язок.

Україна, Козацтво, АфонУ Греції, на Cвятій Горі Афон, до цього часу зберігся великий центр православного чернецтва.
Він був і є твердинею Православ’я та бастіоном східного християнства.
В 1 ст., через декілька років після Вознесіння Господнього, на Афоні побувала Пресвята Богородиця. Як пише Святий Стефан Святогорець, зійшовши на берег Вона мовила: «Це місце нехай буде моїм жеребом, даним Мені Сином і Богом Моїм! Нехай буде благодать Божа на місці цьому і на тих, хто житиме тут з вірою і благоговінням. Цьому місцю Я буду Заступницею і піклуватимусь про нього перед Богом». З того часу Афон став уділом Пресвятої Богородиці й через це ченці назвали його Святою Горою. Афон став чернечою республікою, куди за велінням Божої Матері не ступає жіноча нога.

Тісні стосунки Київської Русі з Афоном починаються саме від часів рівноапостольного князя Володимира. На Афоні в монастирі Есфігмен в кінці 10 ст. був пострижений в ченці майбутній родоначальник усього руського чернецтва,засновник Києво-Печарської Лаври преподобний Антоній. Його духовником був ігумен Есфігменового монастиря Феоктист.прпд АнтонійПовернувшись на Русь, до Києва, преподобний Антоній заснував там скит, який став основою знаменитої нині Києво-Печерської лаври. Монахи цієї обителі спершу жили за уставом афонських скитників, аж поки Святий Феодосій в другій половині 11 ст. не перевів її на монастир спільного життя.Лавра

Уже в 11 і, особливо, в 12 ст. кількість вихідців з Русі, які поселялися на Афоні, збільшилася настільки, що виникла потреба мати власну обитель.

Першим руським монастирем в другій половині 11 ст. став Ксилургійський монастир. Історичні джерела свідчать, що 1169 р. верховне керівництво Афона передало русинам іншу чернечу обитель – монастир Святого Пантелеймона (пізніше Русікон).
Скит-Илии-пророка-на-Афоне
У 1746 році на землях Пантократового монастиря на Святой Горі Афон,постав козацький скит Святого пророка Іллі, Іллінський козачий. Цей скит заснований ієромонахом Паїсієм Величковським (1722-1794 рр.), уродженцем Полтави. Звістка про молодого аскета-подвижника розійшлась по Афону і поза його межами.
На Афон стали прибувати козаки, бажаючи в молитві й подвизі дожити свого віку.
Саме у козацькому Іллінському скиті великий святий старець Паїсій переклав з грецької «Добротолюбіє» та твори засновників християнської аскези. Паісій ВеличковськийЧенці зі Святої Гори,засновували скити та монастирі на території Україні,в цих обителях дотримувались Святогірського уставу та перебували у тісних видносинах з Афоном. Яскравий приклад – Почаївська Лавра. Першим чернечим поселенням у цій місцевості став скит, що його на прикінці 12 ст. заснував чернець з Афонської гори Мефодій. Мефодій_ПочаївськийПочаївський монастир від часу його створення підтримував пряме спілкування з Афоном. З кінця 16 і впродовж 17 ст. в бібліотеку Почаївської Лаври привозили віронавчальні та вірозахисні книги з Афонських монастирів, ченці листувалися з своїми братами зі Святої Гори. У 1900-х роках, від Почаївської Лаври засновано Свято-Духівський скит.Лавра До скиту було запрошено двох ієромонахів з Афону – і вони ввели у ньому Афонський Устав. Другий скит, де чернече життя проходило за Афонським Уставом, був скит Святого Георгія Побідоносця на Козацьких могилах.

Отже роблячи висновки про зв’язок між Україною,козацтвом та Афоном, бачимо більш аніж тисячолітню історію найкращих стосунків у лоні Єдиної Соборної та Апостольської Православної Церкви.

 

підготував Антон Волошин

Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
Share to Yandex

Напишіть відгук